Kategorier
2010erne

Ep. 124: Catherynne M. Valente, Radiance

I Radiance er alle solsystemets planeter er beboelige, som var det scifi fra Jules Vernes tid. Raketter er af kobber med art deco-udsmykning, og hele verdens filmindustri er rykket til Månen. Skrivestilen er markant; et væv af manuskripter, forhørsudskrifter, radiodramaer og noir-voiceovers, som tilsammen udfolder mysteriet om heltindens forsvinden.

En bog i tusind stykker

Radiance er en slags litterær collage, hvor fortællingen om Severin Uncks forsvinden foldes ud i fragmenter: dokumentarfilmklip, forhør, breve, dagbøger, og en hel del radiodrama. Bogen kræver lidt tålmodighed – men giver til gengæld masser af stof til eftertanke. Læseren er detektiv og læser på samme tid i denne bevidst forvirrende historie.

Det føles som at læse en stumfilm med voice-over fra både noir-detektiver og BBC-radioteater. Her er der ingen lineær plottråd – men en art drømmeagtig opdagelsesrejse, hvor man selv må finde forbindelserne mellem de mange karakterer og stilskift.

Valente: Mythpunk litteratur med stort L!

Catherynne M. Valente er kendt for sine spekulative romaner, der har vundet bl.a. James Tiptree, Jr. Award og Andre Norton Award. Hendes noveller er udgivet i Clarkesworld Magazine og flere antologier, mens hendes kritiske arbejde bl.a. findes i International Journal of the Humanities.

I 2006 opfandt Valente termen mythpunk som en joke for at beskrive værker, der udfordrer folkeeventyr ved at blande myter med postmoderne teknikker. Og denne postmoderne cut-up teknik præger også Radiance

Severin Unck og det store mysterium

Kernen i historien er Severin – dokumentarfilmsinstruktør, hittebarn og datter af den gotiske stumfilmskunstner Percival Unck. Hun forsvinder under en ekspedition til Venus, hvor hele byen Adonis er lagt øde under mystiske omstændigheder. Kun en lille, umælende dreng, Anchises er tilbage.

Det er under optagelserne i Adonis, at der sker noget, som får Severin til at forsvinde og nogle af hendes kolleger til at blive dræbt, men kun nogle få fragmenter af den stærkt beskadigede film fra optagelserne overlever.

I årtier efter forsøger Percival at finde ud af, hvad der blev af hans datter, og han er besat af at lave en film om hende.

I mellemtiden bliver Anchises, som nu er voksen, hyret af produktionsselskabet, der finansierede Severins film, til at hjælpe med at finde hende og i øvrigt alt, hvad der kan reddes af deres intellektuelle ejendom.

Til dem der elsker stumfilm

Valente har skabt en Jules Vernesk space opera med art deco-æstetik og en stærk kærlighed til stumfilmens guldalder, som også lidt minder om klassiske stumfilm som Himmelskibet af Holger-Madsen (Nordisk Film 1918), hvor Mars er befolket med frugtspisende pacifister filmet i en grusgrav.

Det er bådet kitschet og sprudlende – og måske netop derfor lidt af en mundfuld. Jens og Anders har SCIFI SNAKKET Radiance

Vores vurdering

“Radiance” viste sig at være en af de sværere bøger at få armene helt omkring.

Jens (⭐️⭐️) kæmpede lidt med Valentes højdramatiske stil og de mange detaljer og endte på to stjerner – en spændende bog, men også meget krævende og lidt for selvfed.

Anders (⭐️⭐️⭐️⭐️) var lidt mere på Valentes bølgelængde og gav fire stjerner, fordi han nød bogens legesyge stil, vilde univers og dybe kærlighed til fortællinger – selvom overblikket nogle gange fortonede sig.

Shownotes til Radiance

Siden sidst

Anders har læst/oplevet:

  • The Imposition of Unnecessary Obstacles af Malka Older – fortsættelsen om Mossa og Pleiti, de lesbiske detektiver fra Jupiter-kanten. “Stadig underholdende!”
  • Orbital af Samantha Harvey – et døgn på ISS med 6 astronauter. Næsten ikke sci-fi, men rørende og smukt skrevet.

Jens har læst/oplevet:

  • Har genlæst Discworld romaner af Terry Pratchett – Særlig Going Postal har fornøjet.

Lytternes anbefalinger til genlæsning

Vi snakkede om genlæsning i forrige afsnit og fik masser af gode input!

Majbrit siger: “Der er også noget hyggeligt ved at genlæse. Mærkeligt ikke? Hvorfor er det en fornøjelse at synke ned i en fortælling der ikke overrasker? Måske fordi de små ting overrasker? At man lægger mærke til det sproglige landskab, til forfatterens intention? Karakterernes udvikling står tydeligere frem, når handlingen betyder mindre? Hvis der er gået ti-tyve år siden sidst er det også en oplevelse hvor forandret en bog kan læses i det nye lys fra egne erfaringer.”

  • Majbrit: Kim Stanley Robinsons Antarctica, Julian Mays Pliocene Exile, Dune – genlæses med nye øjne og erfaringer.
  • Henning A.: Ole Henrik Laub – De døde i Vefby, Samuel Delany – The Einstein Intersection, Arthur C. Clarke – Against the Fall of Night, Niels E. Nielsen – Akerons Porte (også foreslået som en mulig bog til SCIFI SNAK).
  • Anders A.: Culture-serien af Iain M. Banks (læst 3-4 gange med glæde), Great North Road af Peter F. Hamilton.
  • Kaare: The Gone World (som faktisk var en genlæsning!) og Night’s Dawn-serien af Hamilton.
  • JB Holten: Julian May – Pliocene Exile-bøgerne.
  • Magnus: Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi – læst første gang som 18-årig og stadig værd at vende tilbage til.
  • Janus: Genlæser Discworld og John Varleys Ophiuchi Hotline (Eight Worlds-serien). Ophiuchi Hotline beskrives som “Heinlein med humor og spræl – og uden den ubehagelige duft af protofascisme”, hvilket bestemt gør den tillokkende. Det er en skæv, idérig fremtidsfortælling, hvor menneskene må emigrere til resten af solsystemet efter at være blevet smidt ud af Jorden af overlegne aliens. Masser af sci-fi ballade, vilde ideer og en forfriskende anderledes tone.

2 kommentarer til “Ep. 124: Catherynne M. Valente, Radiance”

Valente var gæst ved sidste års Fantasticon. Jeg interviewede hende blandt andet om hendes ret fantastiske bog om superhelte-kærester, “The Refrigerator Monologues”.

Og apropos Fantasticon og Pratchett, så har I sikkert fundet ud af, at årets tema er humor i de fantastiske genrer. Discworld er selvfølgelig på programmet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.